Monday, September 14, 2009

Alkisah KPLI

Susah betul nak dapat KPLI dulu walaupun masa tu aku jadi guru sandaran tidak terlatih.  Pertama kali aku mohon KPLI masa tahun 2003. Alkisah x mahu keluar dari KL, aku pastikan opsyen yg aku nak minta tu biar ada di Maktab Teknik Cheras. Aku minta kursus Lukisan Kejuruteraan SM. Bila dipanggil interview KPLI, setengah jam aku dlm bilik interview..macam2 ditanya, dan banyak benda yg aku x boleh jawab, sementelah, aku pun x berapa mahir juga Lukisan Kejuruteraan ini, banyak jugaklah aku hentam jawapannya. Keluar je dari bilik interview, aku dah rasa mungkin aku tak dapat KPLI kali ni. Tak pe cubaan yang pertama, sekurang2nya dapat pengalaman bagaimana org kena interview. Kesian jgk kat abah aku, x kerja hari tu semata2 nak hantar aku gi interview. Dah lah bertolak sebelum subuh..Bila kuar result interview KPLI, kebetulan masa tu abah aku sakit lutut. X boleh nak keje, x boleh nak bawak kereta. Kesiannya...masa nak bagitau yg aku x dpt KPLI, x sampai hati rasanya.
Jika tahun 2003, aku dapat GSTT, untuk tahun 2004 pula aku hanya sebagai guru ganti saja. Tahun ni juga, aku banyak apply keje dalam bidang aku. Aku dapat keja di TELEKOM, Kilang Plastik sebagai Production Exec, Electrical Engineer di Consultant Firm, Project Estimator di Switchboard Company, tapi semuanya aku tolak..teringat masa di semester akhir, member2 dok pulun final exam, aku plak dok pulun buat resume. Aku dapat keje sebagai Project Estimator di company switchboard maker di SS15 Subang Jaya. Malang sungguh, aku kena extend study sebab paper electronics aku fail. Tapi mujurlah, kelas electronics tu start pukul 6 petang dan boss aku yg baik hati bagi aku pulang awal. Kelas yg seminggu sekali itu, aku boleh attend..jadi aku masih boleh meneruskan keje aku walaupun tak grad lagi..Aku bersyukur, sebab member2 yg grad awal dari aku terpaksa menganggur dan berhempas pulas utk cari keje..
Keje..keje..dan terus kerja mengadap autocad switchboard..tekad aku nak lulus electonics, tapi masih lagi fail..means that aku kena extend study lagi...Akhirnya aku amik keputusan resign, aku nak tumpu pada study aku..aku balik ke batang kali, dah tak dok shah alam lagi..Tapi aku terfikir, takkan lah aku nak rileks saja di rumah..Tu yang kemudian datang idea, why not aku jadi GSTT...sekali apply GSTT, terus dapat di SK Kg Kuantan, dekat dgn umh aku...Akhirnya, aku grad jugak..dapat ijazah sarjana muda( kepujian ) kejuruteraan elektrik...
Untuk tahun 2004 ni, banyak masam2-manis..Aku apply KPLI untuk kali ke2..kali ni, aku amik opsyen Kemahiran Hidup. Walaupun, aku x minat, tapi memandangkan itulah satu2nya opsyen yang sesuai utk graduan kejuruteraan, aku terpaksa pilih.
Kawan baik aku, shikin dapat KPLI melalui GSTT.. aku tak boleh apply sebab taraf aku masa tu hanya guru ganti..terkilan nya rasa..marah pun ada, kenapa masa tahun 2003 aku jadi gstt, tak ada LPBS...sedih..sedih..susah betul rasanya nak jadi cikgu tetap masa tu..untung shikin yang jadi gstt masa tu..sepanjang shikin di Maktab Ipoh, aku lancarkan perang cemburu terhadap shikin..kesian dia..nak pakai lencana maktab pun aku x bagi...heheh..sori lah kin...
Aku dapat panggilan interview KPLI buat kali yang ke2. Aku study betul2, belajar melalui pengalaman interview kali pertama..Kalu tahun 2003, setengah jam aku dalam bilik interview, tapi kali ni hanyalah 10minit saja..bila disuruh keluar, aku enggan, rasa macam nak tanya kenapa tak tanya soalan banyak2 kat aku mcm interview kali pertama hari tu..bayangkan 10 minit je dalam bilik interview, apa sangat lah yang disoal..soalan luar negara pun, hanya di tanya apa yg kamu tahu berkenaan dgn isu luar negara sekarang? tu je..sessi soalan bahasa inggeris pun x ada...alamak, dalam hati mesti x dapat lagi...balik umh, apa lagi menagis lah jugak...sedey..gara2 masuk interview 10 minit je..
Aku x boleh terus memohon KPLI...entahkan dapat entahkan tidak..so, aku dgn shikin merancang untuk buat bisnes..aku nak buat pusat tuisyen..shikin stuju je..
Hari result KPLI kuar di inet, aku minta shikin tengokkan, dapat ke tak. Aku g cc di Kuala Kubu Bharu. Dalam perjalanan, aku dah bagi tahu shikin, aku nak dok dlm kereta je. Aku minta shikin check, dapat ke tak dapat, shikin mesti buat muka biasa je..jgn bagi tahu result tu sehinggalah aku sampai kat umh. takut2 x blh drive kalu tahu x dapat lagi KPLI.
Shikin masuk cc dan kuar cc dengan muka biasa je...tak senyum, x cakap pe2, x bawak ape2 kertas pun..aku pun tak ckp pe2 jgk, tak tanya pe2 pun..dalam hati berdebar2..rasa nak tanya, aku dpt ke tak..tapi..takut nati x blh drive plak...
Tp, agaknya,,,shikin pun x tahan nak bagi tau result KPLI ..shikin suruh aku park keta jap, pastu dia bagi tau aku dapat...syukur alhamdulillah..rupe2nya surat tawaran yg shikin print tu, dia simpan dalam poket seluarnya..apa aksi aku masa tahu dapat tu, malu lah nak citer kat sini..
terus call abah, inform kan berita baik ni..dapat kat Maktab Perguruan Sultan Mizan, Besut Trg. Abah n ma aku hepi..balik umh, surat tawaran tu, aku baca berkali2..masa tu baru lah perasan, jauh rupenya Besut tu. Perjalanan lebih kurang balik kelantan je..tapi x pe..aku hanya ada lebih kurang 10 hari sblm hari pendaftaran..
2005
5 Januari 2005, aku mendaftar di Maktab Perguruan Sultan Mizan, Besut, Trg..rasa syahdu bila masuk pintu pagar maktab..tepi pantai lagi...masa g daftar aku pakai kebaya..mana boleh pakai kebaya sebenarnya kat maktab.mana aku tahu masa tu...bayar yuran tu, yuran ni..baju t-shirt sampai 3 helai kena bayar, track bottom, topi...semuanya warna maroon+putih, even kasut pun kena 70% kaler putih..kalau x kena kapurkan kasut tu biar 70% warna kasut jadi putih..
  
 
Aku dapat roomate org dungun, trg. Kak Na namanya. Kesian kat dia, dia bt persiapan masuk maktab hanyalah 24jam saja. Katanya bila cek kat inet x dapat, tup2 sehari sebelum daftar dapat surat panggilan KPLI. Nasib baik, kak na org yang tabah dan berdikari..suaminya foreigner, org east timor..jadi segala keperluan anak2 kak na kn uruskan sendiri sebelum masuk maktab.
Kehidupan di maktab lebih kurang macam masa aku dok kat Sekolah Menengah Sains Dungun je. bezanya x payah pakai uniform sekolah, dan x perlu attend prep. Alhamdulillah, sepanjang pengajian di maktab selama 2 semester ( 10 bulan ) Allah, permudahkan semuanya, dari aku menyiapkan assignment hinggalah ke aktiviti lasak di laut, di hutan, di bukit..kawan2 satu opsyen dengan aku pun baik2 semuanya, walaupun datang dari latar belakang bidang pendidikan dan negeri yg berlainan, tetapi semuanya aku boleh go on..
 
ni suasana dalam kelas..muat utk 20 org pelatih..hari ni hari rabu, jadi kena pakai pakaian beruniform
ni pulak, bengkel KH..majaoriti masa pengajian dihabiskan di bengkel ni..
 
 
ni pulak, aktiviti semasa program Bina Insan Guru..wajib bt aktiviti ni..meredah sungai dengan berjalan dalam air melawan arus..sakit juga kaki..4 jam baru sampai balik kat base camp.




 
 ni plak dalam bot nelayan dari Pulau Rhu ke Pusat Perikanan Besut. Lepas buat aktiviti Pendidikan Luar, kitaorg x boleh balik sebab ombak besar. Satu2nya cara utk kitaorang balik, adalah dengan menaiki bot nelayan ni..tengok je lah ombak yang menganas tu..tapi sempat lagi posing..

Banyak lagi gambar2 kenangan semasa kat maktab yang sentiasa aku belek dan mengimbau balik kenangan suka duka semasa di maktab. 

Aku menjalani praktikum di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Nyireh selama 3 bulan bersama Rena Rozaina..Alhamdulillah, aku dan rena kena rentas...esok sambung lagi...

 

1 comments:

ROSMAH AZAN said...

tk pe la Tie, janji dh dpt KPLI, mah ni dh 7 kali apply KPLI..huhu..tp tk dpt lg ni..apa la nasib ni..