Sunday, August 16, 2009

KOLOKIUM KAJIAN TINDAKAN DI INSTITUT AMINUDDIN BAKI GENTING HIGHLANDS




























TARIKH : 10-13 OGOS 2009

TEMPAT : Institut Aminuddin Baki ( IAB ) @ Institut Atas Bukit ( IAB jugak )



Aku baru balik dari menghadiri Kolokium Kajian Tindakan di IAB bersama-sama dengan my best friend Norashikin Mohd Yusof dari SK Rasa Selangor. Pembentang kertas semua nya hebat-hebat belaka. Tahun ni mulut aku tinggalkan di Kelantan..hanya mata dan telinga saja yang aku bawak. Insya allah tahun depan, aku nak jd presenter pulak...bermakna mulut aku x blh lah nak di tinggalkan di klate...

Kajian tindakan dah x asing bagi aku, sementelah aku dah siap buat 2 proposal dlm bidang sains. 1 proposal dah aku submit kan di PPD Hulu Selangor..tp akhirnya aku diarahkan buat surat tunjuk sebab kenapa aku x hantar laporan penuh ke PPD. Agak2 apa aku dapat kalu aku hantar laporan penuh tu ke PPD? X dapat ape..200% aku jamin. Lebih baik aku simpan laporan tu untuk program master aku..

Proposal ke 2, aku submit kat former school. Tapi, tak ada ape2, mungkin dah masuk bakul sampah kot...

Itu lah yang aku dapat simpulkan dari kajian tindakan yang dibuat oleh guru-guru, dan salah seorang darinya adalah aku. Kemana perginya semua kajian tindakan yang dibuat oleh guru-guru?

pilihan jawapannya..
a. masuk bakul sampah
b. dok dalam stor samaada di PPD atau JPN
c. terperap dalam fail kurikulum di sekolah
d. di panjangkan oleh PPD atau JPN yang kemudiannya diberikan sekeping kertas yang mengandungi ayat-ayat ..KAJIAN TINDAKAN TUAN/PUAN LAYAK DIBERIKAN PENGIKTIRAFAN.

Jawapan...semua yang di atas

Bercakap tentang pengiktirafan, ada juga dibangkitkan tentang isu pengiktirafan kepada guru-guru yang menjalankan kajian tindakan ini. Rupa-rupanya pihak PPD/JPN sendiri pun tak tahu bagaimana nak bagi pengiktirafan macamana kepada guru-guru yg menjalankan kajian tindakan ni. So, kepada guru-guru yang menjalankan kajian tindakan ni, lakukanlah dengan ikhlas, berilah pengiktirafan sendiri kepada dapatan kajian anda itu..

Kepada presenter semasa Kolokium Kajian Tindakan ni, syabas di ucapkan. Anda semua memang hebat. Dapatan anda memang sempurna untuk dikongsikan bersama-sama dengan orang lain. Syabas..


.








Ni cikgu shikin, my beh fren...















0 comments: